ارتودنسی چیست :

ارتودنسی مقوله‌ای است که احتمالا هر نوجوانی در برهه‌ا‌ی از زمان با آن مواجه می‌شود .

ارتودنسی به صاف و ردیف شدن دندان ها کمک می‌کند و فضای کافی برای دندان‌های دیگر هم ایجاد می‌کند . ارتودنسی یکی از مهم‌ترین رشته‌های تخصصی دندانپزشکی است .

همچنین اولین تخصص معرفی‌شده در دندانپزشکی می‌باشد. ارتودنسی زیبایی شاخه‌ای از دندانسازی است که به ترمیم دندان‌های ناصاف و نامرتب برای مقاصد زیبایی شناختی می‌پردازد .

انواع ارتودنسی :

ارتودنسی متحرک :

پلاک‌های متحرک ارتودنسی معمولاً از نوعی پلاستیک ( آکریلیک ) ساخته می‌شود و با گیره‌های فلزی فرو برده شده در آکریلیک که به خوبی از جلو و عقب روی دندان‌ها قرار می‌گیرد ، ثابت می‌ماند . بریس های متحرک هنوز هم نقش مهمی در ردیف و مرتب کردن دندان‌ها و درمان ارتودنسی دارد ، در واقع یکی از مفیدترین وسایل ارتودنسی یعنی وسایل و پلاک فانکشنال نوعی پلاک متحرک است . ارتودنسی متحرک دندان غالباً برای کاهش همپوشانی دندان‌ها در سطح عمودی یا اختلال اوربایت به کار برده می‌شود .

ارتودنسی ثابت :

ریس‌های ثابت از سیم و براکت ساخته شده‌اند . براکت به بلوک‌های کوچکی گفته می‌شود که از طریق سیم یکدیگر متصل شده‌اند و به آرامی به صاف و مرتب کردن دندان می‌پردازند . از آنجایی که براکت‌ها روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند امکان جدا کردن بریس در درمان ارتودنسی وجود ندارد . هنگامی‌که بریس روی دندان نصب می‌شود بسیار عجیب به نظر می‌‌رسد و به احتمال زیاد به طور موقت تا چند روز باعث ایجاد درد و ناراحتی خواهد شد . به طور کلی می‌‌توان گفت که در چند روز اول دندان‌های شما به علت فشاری که بریس به آنها وارد می‌‌کند دردناک خواهد بود

مزایای ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی ثابت :

۱) پلاک ارتودنسی متحرک را می‌توان برای مسواک زدن درآورد

۲) پوشش دادن سقف دهان (کام) انکوریج بهتری را به دست می‌دهد

۳) حتمال آسیب دیدن دندان‌ها کمتر است، برای مثال تحلیل ریشه که پی‌آمد اعمال نیروی شدید بر دندان است و از عوارض رایج ارتودنسی ثابت محسوب می‌شود،در ارتودنسی متحرک کمتر اتفاق می‌افتد

انواع بریس متحرک :

۱)بریس فانکشنال ۲) پلاک هاولی ۳) ارتودنسی نامرئی

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است ؟

به طور کلی هیچ گونه محدودیت زمانی در خصوص انجام ارتودنسی وجود ندارد و همه افراد می‌‌توانند متقاضی درمان با بریس باشند زیرا هر یک از بیماران به شیو‌ه‌ای مختلف به درمان پاسخ می‌دهند . به طور کلی نصب به موقع بریس ارتودنسی روی دندان برای کسب نتایج بهتر و سریع‌تر اهمیت بسیار زیادی دارد. به طوری که نوجوانانی که هنوز اتصال دندان های آنها به فک محکم نشده و رشد آنها متوقف نشده طول درمان کمتری نسبت به بزرگسالان دارند .

تغذیه در ارتودنسی :

هر چند بریس های محکم ، با ثبات و پیشرفته از ابزارهای ارتودنسی هستند ، مراقبت از آنها در طول فرآیند درمان از اهمیت خاص برخوردار است. این شرایط به معنی اینست که خوردن غذا باعث تماس مواد غذایی با براکت ها و سیم های نگهدارنده بریس می شود و در نتیجه می تواند به این ابزارها آسیب وارد کند. معمولاً در هنگام استفاده از بریس لازم است از خوردن تمام غذاهای چسبنده ، سفت ، یا مواد غذایی که نیازمند جویدن زیاد هستند ، خودداری شود . در این شرایط ، مصرف غذاهای نرم بهترین پیشنهاد برای افرادی است که از بریس استفاده می کنند ، زیرا به این ترتیب می تواند بریس ها را پس از مصرف غذا به سادگی پاک کرد .

ارتودنسی در بارداری ؟

هیچ دلیلی برای صرف نظر کردن از ارتودنسی وجود ندارد . ارتودنسی در بارداری کاملاً ایمن است و اگر درمان را پیش از باردار شدن شروع کرده‌اید ، حتماً پزشک را از این خبر هیجان‌انگیز آگاه کنید تا وی با ایجاد تغییرات لازم در برنامه بتواند به خوبی روند درمان را مدیریت کند . اما نکته ضروری این است که در ارتودنسی و بارداری باید دندان‌های خود را کاملاً تمیز نگه دارید و بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید به دلیل تغییرات هورمونی واکنش بدن به پلاک و باکتری دگرگون می‌شود و در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های پریودنتال (بیماری لثه) و ورم لثه افزایش می‌یابد. در صورت لزوم تردید به دل راه ندهید و طی ۹ ماه بارداری چند بار برای پاکسازی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید و مطمئن باشید که هزینه صرف شده ارزش داشتن لبخندی زیبا را دارد .

آیا ارتودنسی درد دارد ؟

مسلما به طور قطعی نمی‌توان پاسخ سوال آیا ارتودنسی درد دارد را منفی دانست. می‌دانید که در ارتودنسی با اعمال نیرو و کشش روی دندان‌ها، آن‌ها را وادار به حرکت می‌کنند. بنابراین پاسخ آیا ارتودنسی درد دارد مثبت است. تجربه ناراحتی خفیف و تحمل درد ارتودنسی موردی رایج است. این درد پاسخی ذهنی به محرک‌ها در درمان ارتودنسی است. جالب است بدانید عدم تحمل درد ارتودنسی یکی از دلایل اصلی خروج بیماران از این درمان است.

آیا ارتودنسی ضرر دارد ؟

پس از پاسخ به سوالات آیا ارتودنسی درد دارد و آیا ارتودنسی امپول دارد، به آیا ارتودنسی ضرر دارد می‌رسیم. ارتودنسی یکی از روش‌های شناخته شده برای رفع ناهنجاری‌های دهان و دندان است و به طور خاص ضرری ندارد. اما این روش ممکن است عوارضی داشته باشد که به اختصار آن‌ها را بررسی می‌کنیم :

هزنیه ارتودنسی دندان ؟

هزینه ارتودنسی دندان بدون دریافت مشاوره و ویزیت اولیه قابل ارائه نخواهد بود از اینرو هزینه درمان بر اساس نوع مشکل، بررسی نیاز به جراحی یا کشیدن دندان و همچنین وضعیت سلامت دهان و دندان هر بیمار متفاوت است. هزینه ارتودنسی همچنین بر اساس میزان مشکل می ‌تواند متغیر باشد به طوریکه ممکن است دندان به کشیدگی دندان یا جراحی، پیش از نصب براکت ها یا سیم‌ ها در دهان نیاز داشته باشد و یا ممکن است به مدت چند ماه نیاز به استفاده از نگهدارنده وجود داشته باشد. از اینرو بر اساس میزان تلاش صورت گرفته در طول دوره ارتودنسی دندان، هزینه متغیر خواهد بود.