معالجه ریشه دندان یا اندودانتیکس :

اندودانتیست با حساس ترین و مرکزی ترین ناحیه دندان یعنی مغز دندان که اصطلاحا به آن “پالپ”دندان نیز گفته می شود ، کار می کند . اندودانتیست مسئولیت درمان و معالجه ریشه موارد پیچیده را به عهده دارد .

عصب دندان به همراه مجموعه ای از رگ های خونی در مرکز یا مغز دندان قرار گرفته است و در صورت وجود پوسیدگی های عمیق ، ضربه یا شکستگی دندانی عصب درگیر می شود .

این دندان ها اغلب علائمی مثل درد خود به خود یا درد شدید و طولانی هنگام خوردن نوشیدنی ها و غذاهای گرم و سرد و یا دردهای شبانه دارند ولی گاهی کاملا بدون علامت هستند.

و در واقع زمانی که میکروب های ناشی از پوسیدگی دندانی از مینا و عاج دندان عبور کرده و خود را به داخلی ترین لایه دندان رسانده اند، بیمار با درد شدید دندان مواجه می گردد. اندودانتیست برای برطرف کردن درد دندان و معالجه ریشه دندان می تواند بر حسب نوع و شدت عارضه طی مراحل خاصی عصب و عروق و الودگی ها را خارج کرده و کانال خالی از عصب را با ماده مخصوص پر می کند.

درمان ریشه یا روت کانال تراپی RCT :

در این روش پالپ ناحیه تاجی و ریشه ای، به منظور کامل کردن فرایند درمان ریشه  خارج می گردد و با استفاده از وسایل تخصصی ویژه، فرایند تمییز کردن و عاری کردن داخل کانال های ریشه دندان از محتویات را انجام می شود  به نحوی که در پایان این مرحله اندودنتیست اطمینان می یابد که کانال عصبی کاملا تمییز و عاری از هر گونه آلودگی است. اقدام بعدی اندودانتیست، فرم دهی و شکل دهی کانال تمییز شده است تا با ایجاد شکلی مناسب در کانال امکان پر کردن یکنواخت کانال فراهم شود.سپس از ماده ای که از یک صمغ طبیعی تهیه گردیده است بنام “گوتاپرکا” استفاده می شود و کانال ها پر می شود.

این کار به شکلی انجام می شود که این ماده تمامی فضای کوچک و ظریف کانال ریشه دندان را پر کند به شکلی که هیچ گونه حباب یا منفذی برای نشت میکروب ها به داخل کانال موجود نباشد. در این مرحله کاردرمان ناحیه ریشه تمام شده است سپس در همان جلسه یا جلسه آینده ترمیم یا پر کردگی ناحیه تاج صورت می گیرد.

در صورت نیاز به مراجعه بعدی جهت ترمیم تاج، دندانپزشک با گذاشتن پانسمان موقت ، ناحیه تاجی را مسدود کرده و از نشت بزاق و میکروب به فضای کانال های درمان شده جلوگیری می نمایید. و بیمار را برای ترمیم ناحیه تاجی به دندانپزشک ترمیمی و یا پروتزهای دندانی ارجاع می دهد.

درمان مجدد ریشه یا Re – endo :

در مواقعی که دندانی قبلا درمان ریشه یا اندو گردیده و متاسفانه به دلایل متعددی نظیر، عدم ایجاد فرم و شکل مناسب کانال و یا در نتیجه نشت مجدد میکروب به ناحیه کانال و یا وجود کانال های اضافی و فرعی ریز در ریشه دندان ، درمان ریشه موفقیت آمیز نباشد، متخصص درمان ریشه درمان مجدد ریشه را با صبر و حوصله و دقتی چند برابر انجام میدهد تا نسبت به اصلاح نواقص موجود اقدام نموده و درمان را نجات دهد. یکی از مراحل مهم در این درمان خارج کردن کامل ماده پرکردگی قبلی درون کانال و سپس تمییز کردن و پر کردن مجدد ریشه دندان می باشد.

ملاحظات مربوط به دندان دارای پانسمان

دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد ، اغلب دیواره های شکننده ای دارد و در زمانی که پانسمان روی دندان است ، بسیار احتیاط نمایید و از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب نمایید ولی با ملایمت ناحیه را با مسواک تمییز نمایید.

در صورت تخلیه کامل پانسمان حتما جهت گذاشتن پانسمان به دندانپزشک مراجعه فرمایید . در صورتی که تنها قسمت سطحی پانسمان کوتاه شده باشد ، نیازی به مراجعه نمی باشد .

ملاحظات پس از اتمام درمان اندو ( عصب کشی) :

یک رکن مهم هم موفقیت درمان های عصب کشی شده ، ترمیم صحیح تاج دندان است . به صورتی که یک دندان حتی با بهترین عصب کشی در صورت گذاشتن یک ترمیم تاجی نامناسب دوباره عفونت کرده و نیاز به درمان مجدد پیدا می کند .

در اغلب موارد بخصوص در دندانهای خلفی پس از درمان عصب کشی و ترمیم تاج قرار دادن روکش توصیه می شود. در دندان های عصب کشی شده با توجه به وجود پوسیدگی قبلی و برداشت بافت دندان و با از دست رفتن عروق و اعصاب دندان، رطوبت بافت دندان شکننده تر می شود . لذا اگر بعد ازعصب کشی پزشک تان وصیه به روکش دندان فوق نمود ، در اسرع وقت این درمان باید صورت گیرد ، در غیر این صورت ممکن است باعث شکستن و ازدست دادن دندان مورد نظر گردد .

در چند روز اول ابتدای پس از درمان ریشه وجود درد کاملا” طبیعی می باشد و این دردها با مسکن قابل کنترل است . این دردها معمولا ظرف چند روز یا نهایتا چند هفته بهبود می یابند . به علت قطع نمودن و خارج کردن عروق و اعصاب از کانال های ریشه یک زخم موضعی اطراف ریشه دندان دراستخوان ایجاد می شود . مانند هر جای دیگری از بدن محل آن تا مدتی دردناک و ملتهب خواهد بود .